Facebook

Dieta zimą – jak wzmocnić swój organizm?

Polub nas na Facebooku:

Późną jesienią i zimą bywają momenty, że z każdym dniem temperatura na termometrze jest coraz niższa, co oznacza, że ​​zbliża się najzimniejszy okres roku. Wraz z jego przybyciem zmienia się nie tylko pogoda, ale także ludzkie ciało. Dni słonecznych jest mniej, wieje zimny wiatr, co oznacza mniej spacerów na świeżym powietrzu. Niewłaściwa dieta, stres i infekcje obniżają odporność człowieka. Co więc trzeba jeść zimą, żeby czuć się świetnie przez cały rok?

Dieta zimą

O czym trzeba pamiętać przy tworzeniu planu żywieniowego na zimę?

Zimą słońce świeci znacznie rzadziej niż latem, dlatego wiele osób jest narażonych na niedobór witaminy D. Niedobór można uzupełnić za pomocą pożywienia. Witamina D znajduje się w dorszu, kawiorze, produktach mlecznych (w tym w mleku, serze i maśle) oraz w jajach. Codzienne spożywanie tych pokarmów pomaga poprawić stan skóry, ciśnienie krwi i wzmocnić odporność. Świetną zimową przekąską może być również kapusta kiszona. Odpowiednie przygotowanie dania sprawia, że kapusta dostarczy nam wszystkie witaminy, które znajdują się w niej naturalnie. Są to przede wszystkim witaminy z grupy B, C, K i różne pierwiastki śladowe, na przykład cynk, żelazo, wapń i potas. W trakcie fermentacji kapusta kiszona jest dodatkowo wzbogacana kwasami organicznymi, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego. Owoce również przyczyniają się do poprawy odporności – nie mówimy jednak o dżemach i przetworach, a o mrożonych jagodach i suszonych ziołach. Po zamrożeniu jagody nie tracą swoich właściwości odżywczych, dlatego truskawki, maliny, wiśnie i inne jagody mogą stać się nie tylko smacznym przysmakiem, ale także źródłem mikro i makroelementów.

Co jeść zimą, aby być zdrowym?

Świeże owoce i warzywa można znaleźć w każdym nowoczesnym sklepie spożywczym. Oczywiście szklarniowe są gorsze pod względem ilości witamin, które zawierają, od zmielonych. Ale to nie jest powód, aby wykluczyć owoce i warzywa z diety na zimę. Posiłki powinny być zróżnicowane i zbilansowane. Zimą człowiek odczuwa głód bardziej dotkliwie niż latem. Dlatego w diecie powinno być obecne mięso (oczywiście, jeżeli nie stosujemy diety wegetariańskiej lub wegańskiej). Mięso zawiera optymalną ilość tłuszczu zwierzęcego i białka. Posiłki warto doprawiać takimi przyprawami jak koper, bazylia i pietruszka, które zachowują swoje właściwości nawet po wysuszeniu. Na śniadanie lub jako dodatek do mięsa idealne są różne węglowodany złożone – ryż, makaron i kasze.  Doskonałym pomysłem na śniadanie jest jeszcze owsianka. Świetnym sposobem na rozgrzanie się w mroźny zimowy poranek jest filiżanka gorącej herbaty. Najlepiej zaparzyć herbatę z owocami róży, miętą i innymi suszonymi ziołami. Wieczorem możesz dodać do herbaty laskę cynamonu i odrobinę goździka, ponieważ przyprawy poprawiają krążenie krwi i pomagają odprężyć organizm. Dieta pudełkowa może nam pomóc o utrzymanie idealnej diety dostosowanej do zimowych potrzeb organizmu.

Udostępnij post

Opublikuj komentarz